‘Managers die mediteren hebben meer oog voor hun omgeving’
Kennismaken met mindfulness kan ook zonder workshop of cursus. Maak van vandaag, of anders morgen, eens een ‘mindfulle’ dag en kijk of het bevalt. Zeven direct toepasbare technieken:
1. MINDFUL MINUTE
Neem gedurende de dag minimaal drie keer een minuut rust. Sluit de deur, zet uw telefoon op stil en doe uw ogen dicht. Doe een minuut lang niets anders dan uw ademhaling volgen. Effect: u komt even los van de waan van de dag en staat weer met beide benen op de grond. Als er geen rustige plek is om even stil te zijn, doe het dan op het toilet.
2. MINDFUL BRAIN
Managers werken vaak vooral met hun hoofd. Dat hoort bij het vak, maar het risico is dat u het contact met uw lichaam een beetje kwijtraakt en bijvoorbeeld vermoeidheid pas opmerkt als het oververmoeidheid is geworden. Zorg dus voor voldoende beweging, start de dag bijvoorbeeld met een rondje hardlopen of wat rek- en strek-oefeningen. Probeer ook tijdens de dag op vaste momenten te voelen hoe het met uw lichaam gaat. Ga rechtop zitten, strek uw benen of ga staan en maak u even helemaal lang. Effect: u voelt hoe uw lichaam ervoor staat en geeft uw hersenen extra zuurstof.
3 MINDFUL AGENDA
Plan naast de mindful minutes meer lege momenten in uw agenda. Laat twee afspraken niet op elkaar aansluiten maar neem minstens vijf minuten om het ene gesprek te laten bezinken (en eventueel wat aantekeningen te maken) en het volgende mentaal voor te bereiden. Plan ook hier en daar een leeg halfuur in. Effect: wél ruimte voor spoedklussen en belangrijke telefoontjes.
4 MINDFUL TEAM
Wat voor u geldt, geldt ook voor uw medewerkers. Als je tussen taken en afspraken door een minuut rust neemt, kun je de volgende activiteit effectiever uitvoeren. Geef een inspirerend voorbeeld door aan het begin van een vergadering alle aanwezigen een minuut stil te laten zijn. Als tijdens het overleg de emoties hoog oplopen, las dan een korte pauze in. Grote kans dat de toon daarna een stuk gematigder is. Effect: minder emotie, meer focus en meer resultaat.
5 MINDFUL REACTIONS
Wacht tijdens een vergadering wat langer met reageren op een ander. We zijn vaak geneigd om altijd op dezelfde manier te reageren, zeker op mensen die wel al langer kennen. Als u eerst enkele seconden de tijd neemt om uw automatische reactie te herkennen, heeft u grote kans dat u daarna anders dan normaal reageert, bijvoorbeeld door een vraag te stellen in plaats van een oordeel te geven.
6 MINDFUL DECISIONS
Zeg niet meteen ja of nee als u iets wordt gevraagd. Bedenk eerst of u een belofte wel waar kunt maken. Zo niet, bespaar uzelf de stress en de ander de teleurstelling en zeg nee. Duidelijk nee zeggen komt krachtiger over dan twijfelachtig ja zeggen en daar later op terugkomen.
7 MINDFUL WALKS
Hoe vaak loopt u op een dag gedachteloos naar de koffieautomaat? Of beter gezegd: hoe vaak loopt u naar de koffieautomaat terwijl u piekert over dat lastige gesprek van morgen of die tegenvallende financiële resultaten? Ongemerkt hebben we gedurende de dag duizenden gedachten die niet productief zijn maar wel veel energie kosten. Maak van uw gang naar de koffieautomaat een meditatieve wandeling door uw aandacht alleen te richten op de stappen die u zet.
(bron: MT managementteam. 29 maart 2012. Mindful aan de slag. Marjolein Niestadt)
—- 9 april start de eerstvolgende mindfulness training bij Breingemak. September 2014 start Mindfulness en Leiderschap / Mindful management —-
‘Managers die mediteren hebben meer oog voor hun omgeving’ NRC Handelsblad 23/6/04
‘For upwardly mobile professionals convinced that their lives are more stressful than those of the cow-milking, soapmaking, butter-churning generations that preceded them, meditation is the smart person’s bubble bath’. Time Magazine 4/8/2003
‘Companies increasingly fall for the allure of meditation and offer free, on-site classes. They’re being won over, in part, by findings at the National Institutes of Health, the University of Massachusetts, and the Mind/Body Medical Institute at Harvard University that meditation enhances the qualities companies need most from their knowledge workers: increased brain-wave activity, enhanced intuition, better concentration, and the alleviation of the kinds of aches and pains that plague employees most. Businessweek 28/7/03
‘Scientists study it. Doctors recommend it. Millions of people–many of whom don’t even own crystals–practice it every day. Why? Because meditation works ‘ Time Magazine 4/8/2003
‘De universiteit van Wisconsin ontdekte dat mediterende werknemers een hogere frustratietolerantie, een beter arbeidsklimaat, vrolijkere en optimistischere stemmingen en een hoger energieniveau rapporteren. Ook verminderen conflictsituaties en ‘slangenkuileffecten’ op het werk als werknemers gingen mediteren’, Algemeen Dagblad 31/1/04