Mindfulness

Tijdens een reis door India ervoer Kabat-Zinn de voordelen van oosterse technieken. Hij bundelde ze in een compact, goed doordacht format, zodat hij ze in het westen kon introduceren. Het resultaat was een 8-weekse training mindfulness.

Wat is mindfulness

Jon Kabat-Zinn wordt vaak gezien als de grondlegger van Mindfulness. Vrij vertaald omschrijft hij mindfulness als aandacht schenken aan ervaringen die nu, op dit moment, plaatsvinden, op een oordeelvrije en accepterende manier.

mindfulness kabat-zinn

Jon Kabat-Zinn

Training in aandacht

Omdat de training volgens Kabat-Zinn tot minder stress zou leiden noemde hij hem: Mindfulness Based Stress Reduction. Meestal afgekort tot MBSR.

MBSR omvat verschillende oefeningen. Meditatie, of zitten met aandacht, is een belangrijk onderdeel, net als de bodyscan waarbij je liggend, met ogen gesloten, observeert wat zich voordoet in de verschillende lichaamsdelen.

Alle oefeningen zijn er op gericht dat je met aandacht waarneemt. Het gaat er niet om dat je de oefeningen perfect uitvoert.

De kortste mindfulness oefening, die overigens niet door Kabat-Zinn is bedacht en daarom ook niet in elke MBSR voorkomt, is waarschijnljk de: Drie Minuten Ademruimte

Voor wie?

Kabat-Zinn gaf zijn training in eerste instantie aan allerlei patienten die in het medische circuit niet verder geholpen konden worden.

Tegenwoordig zijn de trainingen toegankelijk voor iedereen. Je ziet wel dat ze soms aan specifieke groepen worden gegeven. Van jonge moeders tot burgemeesters. Van gestreste 30-ers tot kinderen met ADHD.

Je ziet ook steeds meer kennismakingscursussen of -dagen. Deze wijken vanzelfsprekend af van de standaard 8-weekse training maar geven je wel een goed beeld van wat het inhoudt.

De populariteit van de trainingen heeft de laatste tijd een grote vlucht genomen. Mindfulness geeft kennelijk antwoord op een breed gevoelde behoefte.

MBSR: Minder angst en depressie, meer rust, focus, ontspanning en …

De oefeningen geven vaak direct al een rustiger gevoel. Onderzoek laat zien dat het ook qua gezondheid veel kan opleveren.

… confronterend

Maar mindfulness is niet alleen ontspannen en je prettige voelen. De oefeningen en het nabespreken achteraf, zijn vaak ook confronterend. In stilte ben je aan jezelf, je lichaam en je gedachten overgeleverd. Juist die confrontatie kan tot inzichten en diepgaande verandering leiden.

 

 

Geef een reactie