Brein en bewegen

 

Brisk-walking en dementie

Boeiende lezing

Gisteren was de twee-jaarlijkse bijeenkomst van het BCL-insitituut. Ik keek er naar uit en niet voor niets:

een boeiende (en helaas ook wat zorgwekkende) lezing van prof. dr. Erik Scherder!* Over brein en bewegen en dementie.

Beweging goed tegen veroudering

Ik was benieuwd. De vorige BCL-lezing leerden we al dat bewegen bijdraagt aan de aanmaak van haarvaten in de hersenen (en dus toevoer van zuurstof en glucose) en de productie van groeihormonen die ook van invloed is op de aanmaak van nieuwe hersencellen. Ook op hoge leeftijd nog. En de trilplaat zou een effectief alternatief voor sporten zijn voor ouderen die minder mobiel zijn.

… en tegen Alzheimer
Scherder kwam met aanvullend nieuws. Goed en minder goed.

Het goede nieuws voor mensen die (nog) niet dementeren was: met lichamelijke (en geestelijke) activiteiten is je dementie uit te stellen. ‘Als je door het leven heen heel actief bent, vermindert de kans dat je Alzheimer krijgt met 20 tot 50 procent’. Hierbij stelde hij de causaliteit overigens wel even ter discussie. Niettemin doet beweging, ook als dementie al is ingetreden, veel goeds, zo blijkt uit experimenten met Brisk-walking.

Stof tot nadenken

Maar … wat doen veel scholen momenteel met het aantal sporturen? En wie stimuleert demente bewoners van een verzorgingstehuis tot bewegen? En wie van de luisteraars deed eigenlijk iedere dag aan sport?

Het advies: iedere dag 30 minuten matig intensief bewegen krijgt wel een extra dimensie. Niet?

Blij dat dagelijks bewegen altijd al een belangrijke pijler van Breingemak is.

 

*Hier kun je meer lezen over het werk van Scherder.

Hier kun je lezen wat de hersenstichting naast beweging nog meer adviseert voor een gezond (ouder) brein.

Geef een reactie